"Koska minä haluan."

Monet varmaankin tietävät jo artikkelin nimestä, mistä on kyse. Niille, jotka eivät tiedä, tuo slogan on Foodoran mainoksesta ja se raivostuttaa minua! Mielestäni mikään lause ei kiteytä niin hyvin nyky-yhteiskunnan ongelmia, kuin tuo. ”Koska minä haluan.” Aina vain minä, minä haluan, minä tahdon, minun oikeudet, minulle, minä minä minä. Tämä itsekäs ajattelutapa alkaa oikeasti ärsyttämään ihan kunnolla.



Entä se mitä muut haluavat?

Ensimmäisen mainoksen näyttämö on luentosalissa, jonne nainen tilaa ruokaa. Luennoitsija joutuu keskeyttämään luennon, kun ruokalähetti tulee pyöränsä kanssa tuomaan naisen lähetystä. Luennoitsija kysyy ”Miksi?”, johon nainen vastaa ”Koska minä haluan.” Tuossa nyt tiivistetysti tuo mainos.


Aloitetaan vaikka siitä, että miksi ihmeessä se polkupyörä piti raahata sisälle? Siellä lähetti nosteli pyörää ihmisten päiden yli, joka oli minulle ensimmäinen ihmettelyn aihe. No säästäähän se varmaankin aikaa, kun ei tarvitse pelata sen pyörän lukon kanssa ja pääsee sitten heti seuraavaan paikkaan. Eniten kuitenkin ihmetyttää naisen käytös ja ajatusmaailma. Siis ruokaa tilannut nainen ajatteli, että oli ihan ok tilata kesken luennon ruokaa, häiritä luennoitsijaa ja kaikkia muita luennolla olevia, ensin keskeyttämällä luento, sitten rapistelemalla, ruoan hajulla ja maiskuttamalla sitä ruokaa siellä. Siis miksi? Miksi se olisi ok? Käytännössä hän viestii kaikille muille, että ”Haistakaa *piip*, koska minä haluan.” Koska minäminäminäminä, aina vain minä! Entäs sitten muut luennolla olevat, jotka varmaankin haluaisivat keskittyä siihen luentoon? Miksi kukaan ei kysynyt, mitä he haluavat? Miksi toisten mielihalut ovat tärkeämpiä kuin toisten?


Nykyään joillakin tuntuu mielestään olevan vain oikeuksia, ei velvollisuuksia. Tuossakin olisi voinut ottaa toiset huomioon ja hoitaa sen ruokailunsa tauolla, jolloin se kuuluisikin hoitaa. Mihin on unohtunut toisten huomioonottaminen? Kuten jo sanottu, mutta sanon uudestaan, mielestäni nykyään ihmisten suurin ongelma on juurikin se, jota tuo mainos niin hyvin kuvastaa ja suorastaan kannustaa ihmisiä toimimaan sen mukaan, itsekkyys.



Next level

Kun ajattelin, ettei tuon mainoksen jälkeen voi enää enempää jokin mainos ärsyttää, vei Foodora seuraavan mainoksensa aivan uudelle tasolle. Naisesta tuli viraali-ilmiö, oli kirjoittanut kirjan ja oli talk shown vieraana, vain koska kehtaa olla niin itsekäs! Siis miten ihan oikeasti tämä oli mainoksen suunnittelijoiden mielestä ok? Kannustetaan vain ihmisiä entistä enemmän itsekkääseen ajattelutapaan, ihan kuin se ei olisi jo nyt nopeasti kasvava ongelma. Kaikki muut ihmiset unohtuvat ja jäävät jalkoihin, kun ajatellaan vain ja ainoastaan sitä omaa napaa.


Ihmiskunta alkaa hitaasti, mutta sitäkin varmemmin, valua taaperon tasolle, sukupolvi kerrallaan. Taaperoidenhan mielestä maailma pyörii vain heidän napansa ympärillä, mutta aiemmin tuo ajattelutapa on jäänyt tosiaankin sinne taaperovaiheeseen, uusiutunut teini-iässä ja sitten se on taputeltu ja ihminen voi siirtyä aikuisuuteen. Toisin voi olla tulevaisuudessa.



Lähettien työ

Viime vuosina on myös ollut pinnalla näihin lähettipalveluihin liittyen lähettien huonot palkat ja muut ongelmat työssä.


Olet varmasti törmännyt uutisiin eri kanavissa, joissa lähetit kertovat työstään. Niissä toistuu aina sama kaava; lähetit saattavat tienata isojakin summia, jotkut yltävät jopa 4000-5000e kuussa, mutta kertovat miten siitä summasta menevät verot, vähennetään bensa ja työvaatteet, jolloin käteen saattaa jäädä 4000e:sta vain 2500e. Tämän lisäksi pitää muistaa, että läheteillä ei ole työterveyttä, lomapäiviä ei kerry, he eivät saa palkallista sairaslomaa ym. Puhumattakaan sitten lähettien henkisestä hyvinvoinnista, kun stressiä on niin paljon ja kovat paineet koko ajan.


Lähetit työskentelevät yrittäjinä, joten he maksavat palkastaan myös yrittäjän eläkevakuutuksen (YEL). Tuon eläkevakuutusmaksun suuruutta on vaikea sanoa tarkkaan, koska se vaihtelee riippuen monesta asiasta, mm. maksajan iästä, kertyneestä eläkkeestä, maksuerien määrästä ja ansiotuloista vuodessa. Otetaan kuitenkin esimerkiksi vaikka 29-vuotias lähetti, joka tienaa 2000e/kk. YEL olisi hänelle 482e/kk, joka kuukausi. Se on aika iso siivu tuosta parista tonnista, sen lisäksi siitä menee sitten kaikki muut kulut verojen lisäksi, joten käteen jäävä raha jää lopulta pieneksi, pahimmillaan lähetille jää reilusti alle 1000e kuukaudessa. Jos tulot jäävät vuodessa 8575,45e alle, silloin ei tuota YEL:iä tarvitse maksaa.


Lisään artikkelin loppuun linkin uutiseen, josta voit lukea Foodoran operatiivisen johtajan vastauksia koskien lähettien tilannetta. Itse koin tuon jutun aika kaunistelevaksi ja aihetta kierteleväksi sen perusteella, mitä lähetit itse ovat kertoneet tilanteistaan julkisuuteen ja eri keskustelupalstoilla. Jutussa kerrotaan juuri tuosta palkkauksesta, että keskiansio on lähetille 17,60e tunnilta. Sehän näyttää ihan hyvältä luvulta, jos vain silmäilet nopeasti jutun läpi, jää sinulle oletus että läheteillähän on ihan hyvä palkka, kun tuo luku erottuu sieltä tekstistä. Sitten jos luet jutun tarkemmin, huomaat, että tuostahan maksetaankin vähän sitä, tätä ja tuota. Samoin pitää muistaa se, että tuo on keskiansio, joten todelliset tienestit pysyvät sen luvun molemmin puolin. Hassusti juttuun unohtui kirjoittaa, että minkä kokoiseksi se lähetille käteen jäävä keskiansio on kaikkien maksujen jälkeen.


Moni lähetti on kertonut tuntiansionsa jäävän 6-7e tunnilta, joillakin vieläkin pienemmäksi, joskin se on hyvin sidonnainen provisioon, eli paljonko tulee tilauksia. Tuo tuntipalkka on muutenkin naurettavan pieni, saati sitten Suomessa, kun kaiken hinta nousee vain jatkuvasti. Tiesitkö, että vuonna 2020 Suomi on ollut Euroopan 8. kallein maa? Tuolla palkalla ei siis kauheasti täällä juhlita, aika varmasti saa hakea lisäksi tukia.



Negatiivinen muistijälki on vahva

Toki ymmärrän tämän mainoksen takana olevat syyt, muunmuassa sen, että negatiivinen ärsyke jättää vahvemman muistijäljen ja että nykyään ihmiset tarvitsevat aiempaa vahvempaa ärsykettä, jotta jokin mainos erottuu, vaikka sitten negatiivisesti. Onhan se ihan totta, että negatiivinen muisto jää paremmin mieleen ja negatiivista palautetta annetaan herkemmin kuin positiivista. Siltä kannalta tosiaan ymmärrän tuon mainoksen idean, mutta siitä päästäänkin toiseen aiheeseen.


Foodora kyllä sai mainoksensa erottumaan ja jäämään ihmisten mieliin, luomalla monille ihmisille negatiivisen ärsykkeen mainoksellaan, mutta oliko se hyvä vai huono asia?


Ampuiko Foodora itseään jalkaan tällä mainoksella? Mielestäni kyllä. Olen kysynyt tätä asiaa useammalta ihmiseltä ja he ovat ilmaisseet kantansa jyrkästi, että jos ja kun he tilaavat ruokaa lähettipalvelun kautta, se ei todellakaan tule olemaan Foodora. Itse olen myös samaa mieltä, että minun valintani ei todellakaan tule olemaan Foodora, mikäli käytän tällaista palvelua. Niin vastenmielisenä koen tuon mainoksen ja kyllähän se onnistui tavoitteessaan, se antoi minulle negatiivisen muistijäljen, joten muistan yrityksen.


Tosin siinä mentiin metsään, että moni sai siitä liian negatiivisen muistijäljen ja karttaa sen takia yritystä, minä mukaan lukien. Ei siinä paljon muutaman euron alennukset paina vaikka niitä tunkee nykyään joka puolelta silmille, jos negatiivinen muistikuva on liian vahva. Että hyvin meni Foodora!




________________________________________________________________________________________________________________

Foodoran operatiivinen johtaja Lauri Syvänen vastaa kysymyksiin : https://www.avecmedia.fi/ihmiset/miten-edistatte-ruokalahettien-tyohyvinvointia-foodora-vastaa/



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Olen äiti, teen siis kaiken väärin

Suomen talous nousuun - vai päättäjien ja kaverien taskut pulleiksi?

Wilma, Wilma, Wilma... Wilma... vielä kerran Wilma!

Läheltä piti-tilanteita liikenteessä

Pakkoruotsi - asutaanko tässä Suomessa vai Ruotsissa?

Myyttejä kissoista - totta vai hölynpölyä?

Hävyttömän kallista bensaa