Läheltä piti-tilanteita liikenteessä

 

Tunnetko liikennemerkit?


Tuolla liikenteessä näkyy välillä niin ihmeellisiä tilanteita, että ajattelinpa kirjoittaa tämän artikkelin, jossa kertaan yleisimpiä liikennemerkkejä ja -sääntöjä. Kerron myös omasta läheltä piti-tilanteesta liikenteessä.



Kolmio

Aloitan ihan perusjutulla, eli väistämisvelvollisuudella, joka ilmoitetaan kolmiolla. Tämä lienee vieläkin ensimmäisten asioiden joukossa, jotka opetetaan autokouluissa. Kaikessa lyhykäisyydessään, kun kohtaat tämän merkin, sinulla on väistämisvelvollisuus. Huomaathan, että kolmion kärki on alaspäin, niin tunnistat sen myös silloin, kun joku muu on väistämisvelvollinen. Tämä merkki ei tarkoita, että saat tunkea muiden eteen, päinvastoin, sinä väistät.


Väistämisvelvollisuuden osoittava kolmio.




Stop-merkki

Tämä tuntuukin olevan vaikea merkki. Kaikki tuntuvat kyllä tietävän, että kuuluu pysähtyä tämän merkin kohdalla, suurin osa pysähtyy jopa oikeaan kohtaan, pisteet siitä. Mutta asia, jonka moni tuntuu unohtavan, on tähän merkkiin sisältyvä väistämisvelvollisuus. Jos jollakin on Stop-merkki, risteys ei ole tasa-arvoinen, vaan merkin takaa tuleva väistää muita risteyksessä ajavia.


Liian monesti liikenteessä törmää ilmiöön, että autoilija pysähtyy Stop-merkille, kuten kuuluu. Mutta sitten risteyksessä oleva toinen autoilija, joka saa ajaa ensin, pysähtyy odottamaan tätä Stop-merkin takana olijaa, jos on häneen nähden tulossa oikealta. Ei! Vaikka toinen autoilija tulee oikealta, hän ei saa ajaa ensin, koska hänellä on Stop-merkki ja näin ollen myös väistämisvelvollisuus. Toki on hyvä varmistaa, ettei toinen sieltä merkin takaa tule, jos ei tietäisikään tai muistaisi väistämisvelvollisuuttaan, mutta sitten kun selkeästi näkyy ettei ole tulossa sieltä merkin takaa, niin aja herranjumala eteenpäin!


Niin usein näkee tämän merkin kanssa tätä kuvaamaani tilannetta, että liitän vielä erikseen linkin jutun loppuun nimenomaan tähän merkkiin liittyen.


Muistatko Stop-merkkiin sisältyvän väistämisvelvollisuuden?



Liikenneympyrät

Ympyrät tuntuvat olevan kamalan vaikeita kulkea. Siis sinä väistät muita, kun liityt ympyrään, koska sinulla on tuo ensimmäisenä mainitsemani kolmio. Ajat ympyrää myöden ja poistut ympyrästä tahtomastasi liittymästä ja ilmoitat aikeesi vilkulla. Ja muistat toki poistuessasi väistää jalankulkijoita.


Ei pitäisi olla niin vaikeaa, mutta monesti näkee kaikenlaisia sankareita näissä ympyröissä. Erityisesti niitä, jotka vilkuttavat koko ympyrän ajan vasemmalle, mutta eivät poistuessaan ympyrästä. Siis miksi siinä pitäisi vilkuttaa? Kaikki ymmärtävät, että aiot ajaa ympyrää myöten vasemmalle, ei siitä nyt läpikään ajeta!


Liikenneympyrät voivat olla käteviä - tai painajaisia.




Suojatiet

Tämäkin käsite tuntuu olevan hankala osalle autoilijoista, nimittäin suojatie. Kaikki varmaankin tuntevat säännön, että jos jalankulkija on astumassa suojatielle, autoilijan kuuluu päästää hänet yli. Eikä toki ole suotavaa ajaa jo suojatiellä olevankaan jalankulkijan yli.


Oman kokemukseni mukaan suuri osa autoilijoista noiden sääntöjen mukaan toimiikin, mutta välillä on jalankulkijana turvallisempaa vain päästää se autoilija ensin, kun näkee ettei ole hidastamassa. Tämähän tietysti vain vahvistaa sitten joidenkin autoilijoiden käsitystä siitä, ettei jalankulkijoita tarvitse päästää yli ensin, mutta mieluummin menen turvallisesti tien yli, kuin ajattelen olleeni oikeassa, paketissa sairaalan sängyssä. Eipä paljon lohduttaisi.


Yksi hankala asia suojateiden kanssa tuntuu olevan se, että jos joku on pysäköinyt autonsa suojatien eteen, siitä ei saa mennä pysähtymättä tämän pysäköidyn auton ohi. Tai jos toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen, myös sinun täytyy pysähtyä. Näissä on käynyt useampi läheltä piti-tilanne, joista on myös uutisoitu ja julkaistu videoleikkeitä. Liitän artikkelin loppuun pari linkkiä tällaisiin läheltä piti-tilanteita käsitteleviin uutisiin, mutta esimerkkejä löytyy paljon enemmänkin.


Sitten löytyy tietysti myös niitä sankareita, jotka suhahtavat jostakin puskasta polkupyörällä siihen suojatielle yhtään ympärilleen katsomatta. Vaikka olisikin itse oikeassa, pitäisi pitää se maalaisjärki matkassa mukana ja omata edes jonkinlainen itsesuojeluvaisto, sinua pyöräilijänä tai jalankulkijana siinä sattuu, jos auton alle jäät. Se on hyvä muistaa jalankulkijana, että kuskitkin ovat vain ihmisiä ja autoissakin on kuollut kulma, jota ei aina tajua tarkistaa. Kaikkea ei aina huomaa, varsinkin kun Suomessa on suurimman osan vuodesta pimeää. Tai jos hyppäät puskasta tielle siinä vaiheessa, kun auton nokka on muutaman metrin päässä, ei siinä välttämättä enää ehdi pysähtyä, vaikka vauhtia ei olisi paljon.


Enkä nyt edes ala paasata niistä heijastimista, syksylläkin on ihan tuskaa yrittää huomata kaikki mustissa, usein huppukin syvällä päässä kulkevat, jotka ympärilleen katsomatta lähtevät ylittämään tietä tai hyppäävät jostakin ojasta tai puskasta tielle.


Muistathan antaa kulun jalankulkijoille suojatiellä.



Kiihdytys- ja ohituskaista

No sitten voisinkin puhua kiihdytyskaistoista. Tuon selkeämmin ei olisi voitu kyseistä kaistaa enää nimetä, se on nimensä mukaisesti kiihdytyskaista. Siinä kuuluu kiihdyttää siihen nopeuteen, jota tiellä ajetaan ja sitten sujuvasti liittyä sinne liikenteen sekaan. Jos vaikka tiellä on 100km/h rajoitus, tuolla kaistalla sinä kiihdytät tuohon 100km/h ja liityt sujuvasti tielle. Siinä kaistalla ei kuulu kiihdyttää 60km/h ja sitten tunkea sinne tielle niiden sekaan, jotka ajavat sen 100km/h ja vasta sitten nostaa oma nopeus siihen tien nopeusrajoitukseen. Se aiheuttaa ihan oikeita vaaratilanteita, varsinkin noissa nopeuksissa. Joskus olen myös nähnyt autojen seisovan pysähdyksissä kiihdytyskaistan päässä ja yrittävän liittyä sinne tielle 100km/h ajavien sekaan, ihan törkeän vaarallista!


Yksi mitä myös näkee paljon moottori- ja pikateillä, on ohituskaistan käyttäminen väärin. Joku saattaa ohittaa käyttäen ohituskaistaa, oikein, mutta. Kun palaat siihen oikeanpuoleiselle kaistalle juuri ohittamasi auton eteen, älä nyt herranjumala paina jarrua! Tämä on yllättävän yleistä, samoin kuin se, että körötellään reipasta alinopeutta siinä ohituskaistalla ja tukitaan se, ettei kukaan vahingossakaan pääse ohi ja sitten on liikenne tukossa.


Ymmärrän, että jotkut voivat pelätä ajaa noita nopeuksia ja ahdistaa se liittyminen noissa nopeuksissa, mutta siinä tilanteessa pitää valita sitten jokin toinen reitti.


Voisinkin kertoa läheltä piti-tilanteesta, juurikin kiihdytyskaistalla. Olin siis kyydissä ja kuski oli aikeissa liittyä tielle, jolla nopeusrajoitus oli 120km/h. Ei muuta kuin kiihdytyskaistalle, jossa oli pieni kurvi. Kiihdytetään, aletaan peileistä katsomaan sitä tietä, että miltä tilanne näyttää liittymisen suhteen. No meinasikin tulla minulle ja kuskille aikamoinen paskahalvaus, kun oltiin vain vilkaistu peilejä, katse takaisin tiehen ja edessä onkin toisen auton perä siellä kurvin takana, meillä vauhti vasta 60km/h, mutta pakko lyödä jarrut lukkoon ja ohjata autoa pientareelle estääkseen törmäyksen. Tuo edessä oleva auto ajoi arviolta 30km/h, ihan kaikessa rauhassa.


No tottakai kuski antoi reaktiolla myös äänimerkkiä edessä ajavalle, niin mitä tekee hän? Pysähtyy kokonaan! Pari sekuntia seisoo pysähdyksissä siinä kiihdytyskaistalla ja jatkaa sitten matkaansa pikatielle, liittyy sinne kaikessa rauhassa ja saa muiltakin autoilijoilta äänimerkkiä, ajaa siis todella hissuksiin.


Pitää hetki keräillä itseään ja rauhoitella sykettä, kuskin varsinkin, ennen kuin jatkaa matkaa. Hyvä väli tulevassa liikenteessä, ei muuta kuin sekaan vain ja kiihdytetään reippaasti, kun kiihdytyskaista loppui kesken tuon sankarin takia. Ei tuo tilanne kiihdytyskaistalla edes riittänyt, mutta kyseinen sankari ajelee kaikessa rauhassa siellä 120km/h alueella suurin piirtein 40km/h melkein keskiviivan päällä. Ikävä sanoa, mutta ratissa oli vanhempi rouva, taas.


Kiihdytyskaistat ovat yllättävän vaikeita 
suurelle osalle kuskeja.



Vanhemmat kuskit

Liki kaikki läheltä piti-tilanteet liikenteessä itselleni on sattunut niin, että ne on aiheuttanut vanhempi väestö, joko köröttelemällä reipasta alinopeutta -ja nyt tarkoitan todellakin reipasta, yleensä alinopeutta näillä kuskeilla on ollut 40-60km/h alueen rajoitukseen nähden- tai sitten kiilaamalla eteen kolmion takaa tai jostain pihatieltä tai parkkipaikalta. Paljon puhutaan nuorten aiheuttamasta vaarasta liikenteessä mm. kovien nopeuksien takia, mutta omasta kokemuksesta kyllä sanon, että vanhempi väestö niitä enemmän aiheuttaa. Nämähän vain eivät pääse tilastoihin, koska kukaan ei ”vahdi” tätä osuutta kuskeista ja nämä vanhemmat kuskit eivät luultavasti edes huomaa aiheuttaneensa onnettomuutta, kiilaavat eteen juurikin vaikka kiihdytyskaistalta ja jatkavat matkaansa jättäen ketjukolarin taaksensa.


Monesti myös uutisista saa lukea väärään suuntaan yksisuuntaista tietä ajelleista vanhuksista, itsekin olen todistanut tällaista tilannetta, onneksi sentään 40km/h alueella eikä pikatiellä tai moottoritiellä. Edes muiden autoilijoiden äänimerkit eivät aiheuttaneet mitään reaktiota kuskissa, myös jalankulkijat yrittivät huitoa kuskille ja saada hänet pysähtymään. Kuski ajoi hidastamatta vastaantulevaa liikennettä vastaan, tässäkin itseni todistamassa tapauksessa kuski oli vanhempi mies. En tiedä miten tilanne mahtoi päättyä, mutta ainakaan uutisista en lukenut sille päivälle sattuneista liikenneonnettomuuksista.


Tarkoitukseni ei nyt ole yleistää ja syyllistää vanhempia kuskeja, mutta se on valitettava tosiasia, että kun ikää kertyy, reaktioaika pidentyy eikä kaikkea enää edes huomaa. Muutos on myös niin hidas ja salakavala, ettei sitä varmasti itse edes huomaa. Olisikin hyvä itse hakeutua terveystarkastukseen vuosittain, jotta muutokset reaktioajassa voisi huomata. Toki se on valitettavaa, että nykyään törmää välillä uutisiin, joissa omaiset kertovat iäkkään sukulaisensa käyvän niin monella lääkärillä, että hän saa ajolupaansa puoltavan lääkärinlausunnon.


Sinällään ymmärrän sen, etteivät vanhenevat kuskit tahdo luopua ajo-oikeudestaan, se on ihmisille luultavasti sisäsyntyistä, että omalla tavallaan pelätään sitä ikääntymistä. Pitäisi luopua siitä ajo-oikeudesta jossain vaiheessa muiden turvallisuuden takia, mutta oma kulkeutuminen hankaloituisi ja joutuisi myöntämään itselleen, että vanhenee eikä kykene enää kaikkeen mihin nuorempana.


Liitän muutamia linkkejä uutisiin, jotka käsittelevät vanhempien kuskien aiheuttamia vaaratilanteita liikenteessä. Niissä näkyy myös surullisesti näiden kuskien huonontunut reaktiokyky, Vaasassa väärään suuntaan ajanut oli kyllä hidastanut poliisin nähdessään, mutta kuitenkin törmännyt lopulta poliisiauton nokkaan. Sitä ei kerrottu, eikö ollut saanut autoa pysähtymään, oliko arvioinut etäisyyden väärin, sekoittanut polkimet vai mitä.


Oulussa väärään suuntaan ajanut ei ollut noteerannut poliisin valoja tai käsimerkkejä, vasta kaiuttimien kautta annetut pysähdyskäskyt olivat kiinnittäneet hänen huomionsa.


Siilinjärvellä aiheutunut onnettomuus kävi viime vuonna (2023), jossa vanhempi nainen oli ajanut moottoritien ramppia väärään suuntaan ja aiheutti kolarin, jossa hän ja toisen auton kuljettaja loukkaantuivat vakavasti.


Välillä on myös tullut uutisia, joissa vanhempi kuski on ajanut jostakin ikkunasta läpi, kauppakeskukseen ja milloin minnekin ja uutisissa toistuu usein sama kaava; kuski oli sekoittanut jarrun ja kaasun. Tämä on jo todella huono merkki kuskin ajokunnosta, joka toivottavasti viimeistään herättää kuskin itsensäkin siihen, että onkohan enää järkevää sillä autolla ajaa.


Tuota Kuopion kauppakeskukseen sisään ajamista kyllä ihmettelen, että miten kuskilla ei ole tullut mieleen, että nyt on jokin pahasti vialla, kun oli kuitenkin ajanut puoleen väliin kauppakeskusta. Eikö hänelle tosiaan missään vaiheessa tullut mieleen pysähtyä miettimään asiaa, kun ympärillä oli liikkeitä ja ihmisiä, eikä perinteistä parkkihallia? Oli jopa kolhinut lastenvaunuja matkalla, jotka onneksi olivat olleet tyhjät.


Tässä on nyt vain muutamia tapauksia, näitä on todella paljon ja pitkältä aikaväliltä. Silti nykyään tunnutaan korostavan nuorten aiheuttamia vaaratilanteita ja onnettomuuksia. Toki molemmat ovat vaarallisia, eikä niitä soisi tapahtuvan, mutta kyllä se on pelottavaa, että vanhemmat kuskit eivät huomaa edes poliisiauton valoja ja sireenejä, eivätkä huomaa ajavansa väärään suuntaan, saati sitten kauppakeskuksen sisään. Jo moottoritien liittymästä erehtyminen on aika hankalaa, saati sitten ettei havahdu siihen, että kaikki muut ajavat sinua vastaan. Se on oikeasti aika pelottavaa, jos kuski ei huomaa tällaisia asioita, liikenteessä on paljon muitakin, joille tällaiset kuskit aiheuttavat vaaraa itsensä lisäksi.


Olisi kyllä mielenkiintoista päästä puhumaan kuskin kanssa, jolle on käynyt noin. Että huomasiko hän missään kohtaa, että kaikki muut tulevat vastaan, mitä mietti tilanteessa.


Liikenteessä on enenevissä määrin vanhempia kuskeja,
kun väestömme ikääntyy.



Nuorempien kuskien liikennekäyttäytymistä olen käsitellyt aiemmassa artikkelissani Pirun talvi. Kaikki ikäryhmät aiheuttavat onnettomuuksia, tietysti. En sano, että jonkin ikäryhmän aiheuttamat onnettomuudet olisivat pahempia kuin toisen, mutta erilaisia niiden tyylit kyllä ovat. Siinä missä nuoremmat ikäryhmät aiheuttavat onnettomuuksia suurilla tilannenopeuksilla ja usein – onneksi- vain itselleen ajamalla ulos tieltä, vanhemmat ikäryhmät aiheuttavat onnettomuuksia hitaammilla tilannenopeuksilla, yleensä törmäten eri paikkoihin, tai juurikin ajamalla yksisuuntaista tietä väärään suuntaan. Molemmat tyylit vaarantavat myös muut liikenteessä kulkijat, jos heitä silloin on liikkeellä.



Lisään vielä linkin sivustolle, josta voi halutessaan käydä verestämässä muistojaan liikennemerkeistä, jos sille kokee tarvetta. Jalankulkijat ja pyöräilijät, muistakaa pitää niitä heijastimia ja valoja. Turvallista ajoa ja kulkua kaikille!


Onko sinulle sattunut läheltä piti-tilanteita liikenteessä?



______________________________________________________________________________________________________________________


Liikennemerkkejä:

https://liikennemerkkeja.fi/


Stop-merkki ja sen tarkoitus:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stop_(liikennemerkki)


Läheltä piti-tilanne suojatiellä Oulussa:

https://www.kaleva.fi/lukijan-hurja-video-oulun-liikenteesta-auto-lahes/1691462


Läheltä piti-tilanne Helsingissä:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005030577.html


Vanhus ajoi kauppakeskukseen Kuopiossa:

https://yle.fi/a/3-10136917


Kaasu ja jarru menivät sekaisin:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/jos-sattuisit-sekoittamaan-kaasun-ja-jarrun-kuinka-monessa-sekunnissa-huomaisit-virheesi-yhdeksassa-kuten-tama-nainen/7200114#gs.1guf7m


84-vuotias ajoi väärään suuntaan moottoritietä Oulussa:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000682462.html


Vanhus ajoi moottoritietä väärään suuntaan Vaasassa-törmäsi poliisiautoon:

https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016100722431667


80-vuotias ajoi Lahdessa moottoritietä väärään suuntaan:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000842056.html


Vanhus ajoi moottoritietä väärään suuntaan Siilinjärvellä-kaksi loukkaantui vakavasti:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f12eee15-e03f-4f3c-9e86-325ea90d7d09








Kommentit

  1. Vaikka kuinka ja monta. Pari kertaa toinen auto huristanut tuhatta ja sataa suojatielle pysähtyneen auton ohi katsomatta yhtään ympärilleen. Siinä olisi henki lähtenyt jos en olisi itse (pyörällä liikun) silmä kovana kytännyt ympäristöä. Mun työmatkalla on yksi pitkä tienpätkä missä on useampi kolmio (autoille) ja sivuteitä. Lukuisat kerrat autoilijoilta unohtunut kolmion tarkoitus ja tarkistus kumpaankin suuntaan (kyttäävät vaan sinne minne ovat itse kääntymässä). Varsinkin vanhemmat henkilöt kunnostautuvat tässä. Näin talvella saakin kyllä pelko perseessä ajaa. Enkä todellakaan ikinä luota siihen että autoilija väistää vaikka lain mukaan pitäisikin. Ihmettelen suunnattomasti nöitä vauhtispeedoja jotka luottaa että kyllä se auto väistää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä varovainen saa olla, saati sitten näillä keleillä!

      Itsekin olen ihmetellyt kun näkyy pyöräilijöitä, jotka vain luottavat siihen, että kyllä se auto väistää. Ei se aina mene niin.

      Kiitos kommentista ja pidä vastakin silmällä liikennettä, turvallista kulkua! 😊

      Poista
    2. Tässä nyt olisi voinut olla maininta, että suurimmassa osassa suojatielle tulevista pyöräilijöistä on väistämisvelvollisia. Asia olisi voitu ottaa esille kohdassa: "Sitten löytyy tietysti myös niitä sankareita, jotka suhahtavat jostakin puskasta polkupyörällä siihen suojatielle yhtään ympärilleen katsomatta. Vaikka olisikin itse oikeassa, pitäisi pitää se maalaisjärki matkassa mukana ja omata edes jonkinlainen itsesuojeluvaisto, sinua pyöräilijänä tai jalankulkijana siinä sattuu, jos auton alle jäät."
      Eli mikäli väistämisvelvollisuutta autolle ei ole erillikseen mainittu liikennemerkillä tai valo-ohjauksella, niin väistämisvelvollinen monissa tapauksissa on pyöräilijä. Toki auton kääntyessä risteyksessä jne. pätee yleiset ajoneuvojen väistämissäännöt. Harva pyöräilijä edes tietää mm. liikennemerkin "ajoneuvolla ajo kielletty" koskevan myös pyörällä liikkuvaa. Siinä kohtaa pitää hypätä satulasta ja taluttaa pyörää.

      Poista
    3. Ääh, unohdin täysin! Alkujaan pitikin kirjoittaa myös pyöräilijöiden väistämisvelvollisuudesta, mutta ajatus lähti omille teilleen ennen aikojaan🤭

      Kiitos kommentista ja huomautuksesta, pitänee korjata asia! 😊

      Poista
    4. Toisaalta musta on jotenkin hämmentävää että pyöräilijöiden ilmeisesti pitäisi itsekseen ottaa selvää liikennesäännöistä, kun taas autoilijat käyvät asiat läpi ajokoulussa. Kun ostat pyörän, ei siellä jaella/ilmoiteta mitään ohjeita tai että mistä edes löytyisi. Sitten kuitenkin hirveästi suomitaan kun pyöräilijät ei tajua/osaa sitä tätä ja tuota. Ja monesti nuo väistämisjutut tuntuu todella vaikeaselkoisilta (poislukien juuri nuo kolmiot).

      T.eka ano

      Poista
    5. Tämäkin oli hyvä huomio! On tosiaan vähän erikoista, että pyöräilijöille ei kerrota erikseen missään sääntöjä. Ja väistämissäännöt ovat kyllä aika viidakko, mitä tulee pyöräilyyn.

      Tästä voisinkin kirjoittaa ihan oman artikkelinsa, nimittäin väistämissäännöistä itsestään. Kiitos kommentista ja ideasta! 😊

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Olen äiti, teen siis kaiken väärin

Suomen talous nousuun - vai päättäjien ja kaverien taskut pulleiksi?

Wilma, Wilma, Wilma... Wilma... vielä kerran Wilma!

Pakkoruotsi - asutaanko tässä Suomessa vai Ruotsissa?

Myyttejä kissoista - totta vai hölynpölyä?

Hävyttömän kallista bensaa